Wednesday, July 6, 2011

اروپا بر حفظ جمهوری اسلامی، روی اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری کرده است

ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه با رادیو فرانسه، ضمن مقایسه موضع‌گیری‌های واحدی و امیرارجمند ادعا کرده است که قدرت‌های اروپائی با اردشیر امیر ارجمند رابطه نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند چرا که اروپا در جمهوری اسلامی منافع زیادی دارد و اصولا خواهان سقوط نظام جمهوری اسلامی نیست، بلکه بر حفظ جمهوری اسلامی از طریق جریان اصلاح‌طلب درون رژیم سرمایه‌گذاری کرده است.
گزیده ای از مصاحبه آقای بنی صدر با رادیو بین المللی فرانسه که در این این نکته مطرح شده را در زیر میخوانید.  اصل مصاحبه را می‌توانید اینجا بشنوید .

رادیو بین المللی فرانسه: آیا فکر می‌کنید آقای واحدی در حال حاضر بیانگر نظرات آقای کروبی نیستند؟
بنی صدر: این موضعی که آقای واحدی گرفته موضع یک آدمی است که دریافته که ولایت مطلقه را نمی‌شود اصلاح کرد در جهت خلاف او، یعنی در جهت خلاف قدرت مطلق، این ناممکن است و این را دارد اظهار می‌کند. از آقای کروبی ما چنین موضعی نشنیده‌ایم، ما نشنیده‌ایم یعنی باید دقیق بود و بخواهیم دقیق باشیم می‌گوییم این موضع ایشون است در خارج از کشور [البته] من امیدوارم که آقای کروبی هم به این نتیجه رسیده باشند. اما آقای امیر ارجمند که بازگشت به آن دوران سیاه را طلایی تصور می‌کند و می‌خواهد به آن بازگردد این در واقع یک نوع عقبگرد است، دوتا جهت نایکسان این دو نفر درپیش گرفته‌اند.  آقای موسوی هم آرام آرام داشت اون دوران طلایی را -- برای اینکه دید خیلی مشکله دیگه در این دنیا بشود آن دوران کشتار و جنگ و قحطی و ویرانی را دوران طلایی گفت -- از آن حرف فاصله می‌گرفت، دور می‌شد، نزدیک می‌شد به خط اینکه گویا مردم حقوقی دارند، دموکراسی لازم است و از این حرف‌ها. اینکه ایشان می‌گوید که هنوز آن دوره را طلایی می‌داند این یک عقب‌گرد است.  پس ما دو رفتار مشاهده می‌کنیم، یکی به پیش، به آینده نظر دارد، یکی به گذشته. از جهت این تحول که در درون کشور هم چنین خط تحولی وجود دارد، قطعا اینطور است، و اطلاعات من هم می‌گوید که در درون کشور هم جریان رو به آینده دارد روز به روز قوی‌تر می‌شود.

رادیو بین المللی فرانسه:  ممکنه بفرمائید به چه دلیل اروپایی‌ها بیشتر آقای امیر ارجمند را مورد مشورت قرار می‌دهند و با آقای واحدی دور هستند محافل اروپایی؟

بنی صدر:  دلیلش روشن است، برای اینکه این محافل سرمایه‌گذاری کرده‌اند بر جریان اصلاح‌طلب در درون رژیم. تغییر رژیم چیزی است که از ذهن اینها دور است که متصور باشد. و دوم اینکه اینها منافع‌شان هم همین را اقتضا دارد.  آنها دموکراسی نمی‌خواهند در کشور ما، اینها می‌خواهند یک رژیم هایی که منافع آنها را تامین کند، همین و بس.  صورت ظاهری هم داشته باشد چه بهتر، اما نداشت هم نداشت.  مثل عربستان، خوب این الان دارد نقش ضد انقلاب بازی می‌کند، در یمن، در بحرین، در مصر، در سوریه، در لیبی، هیچکس هم نمی‌گوید چرا بالای چشمت ابروست!  نه، آنها آنچه که می‌خواهند یک رژیمی است حافظ منافع آنها، خوب آقای واحدی از آن خط دور شده و خطی در پیش گرفته که تغییر رژیم را ایجاب می‌کند، حال آنکه آن یکی ماندن در رژیم را و اصلاح کردن آن رژیم را، به ترتیبی که توقعات غرب هم برآورده شود...

No comments:

Post a Comment