Tuesday, July 5, 2011

صادرات نفت رایگان به هند همچنان ادامه دارد؛ پشم در برابر نفت

در حالی که کشور هند تاکنون هیچ‌گونه پولی بابت نفت خریداری شده از ایران پرداخت نکرده است، صادرات نفت به این کشور همچنان ادامه دارد و مسئولان شرکت نفت سخنان ضد و نقیضی در این زمینه می‌گویند.
پس از آنکه چندی قبل یکی از نمایندگان مجلس خبر صادرات مجانی نفت به هند را تکذیب کرد و گفت جمهوری اسلامی هیچگاه ثروت ملی خود را مجانی در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌دهد، روز گذشته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با تایید صادرات رایگان نفت به هند گفت که این صادرات همچنان ادامه دارد و مذاکره با طرف هندی برای رفع مشکل بدهی پالایشگاه‌های بدهکار به ایران همچنان ادامه دارد.
به گزارش مهر در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران برای تامین خوراک پالایشگاه‌های هند به این کشور آسیایی صادر می‌شود که براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی میزان بدهی‌های نفتی هند به ایران حدود ۹ میلیارد دلار برآورد شده است.
مهر نوشته است که از ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، طرف هندی هیچ گونه پولی بابت نفت خریداری شده از ایران پرداخت نکرده و این در حالی است که مذاکرات انجام گرفته توسط مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت هم برای وصول این بدهی‌ها نتیجه ای نداشته است.
روز گذشته ابتدا رویترز و سپس برخی سایت‌های داخلی از نامه شرکت نفت ایران به هند خبر دادند که براساس آن ایران با ارسال اولتیماتومی به هند خواستار وصول مطالبات نفتی خود شده است.
به گزارش نفت نیوز در بخشی از این نامه آمده است: «در صورتی که تا ماه اوت ۲۰۱۱ میلادی (مرداد ماه ۱۳۹۰) وضعیت پرداخت بدهی هند به ایران تعیین تکلیف نشود، صادرات نفت ایران به این پالایشگاه‌های کشور هند متوقف خواهد شد.»
با انتشار این نامه، احمد قلعه بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به آن واکنش نشان داد و ضمن تکذیب ارسال اولتیماتوم ایران به هند گفت که هیچ گونه نامه‌ای برای توقف صادرات نفت ایران به هند ارسال نشده است و صادرات نفت به پالایشگاه‌های این کشور همچون روال گذشته ادامه می‌یابد؛ اما مذاکره با طرف هندی برای رفع مشکل بدهی‌های این کشور همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگر محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران دیروز، یکشنبه با رد ادعای مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرد که ایران اخطاریه‌ای برای پالایشگاه‌های بدهکار نفت ارسال کرده است.
در رویدادی دیگر حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم درباره بدهی‌های نفتی هند، مساله‌ی «سوء مدیریت» را علت این موضوع دانست.
آقای کاتوزیان با اشاره به عدم تفویض اختیارات مدیریتی به برخی از مدیران مذاکره کننده در صنعت نفت گفت: «نداشتن اختیارات مدیریتی در نشست‌های مشترک با طرف خارجی و اعزام مدیران به میز مذاکره بدون اختیارات کافی به نوعی مزید علت شده است.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیران در مذاکرات باید با اختیارات کافی بتوانند قدرت چانه زنی و تصمیم‌گیری داشته باشند، گفت که در جمهوری اسلامی مدیران مذاکره کننده معمولا اختیارات لازم را ندارند که این موضوع «جز شکست در مذاکرات چیزی عاید کشور نخواهد شد.»
برخی دیگر از مدیران و مقامات جمهوری اسلامی نیز مساله صادرات مجانی نفت به هند را از اساس تکذیب کرده و گفته‌اند چنین چیزی صحت ندارد.
غلامعلی میگلی‌نژاد، نماینده مجلس هشتم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با تکذیب این موضوع گفته است: «با توجه به اینکه نفت سرمایه ملی کشورمان محسوب می شود جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه اجازه نخواهد داد به طور مجانی به کشورهای دیگر از جمله هند صادر شود.»
پشم در برابر نفت
نیکاراگوئه نیز از بدهکاران نفتی به جمهوری اسلامی است که بدهی‌های نفتی‌اش به ایران اخیرا 25 ساله شده است.
اخیرا مقامات نیکاراگوئه برای پرداخت بدهی ۱۶۴ میلیون دلاری خود به ایران خواستار فروش پشم احشام و یا چوب درخت شده است.
ایران در سال ۱۹۸۶ میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود ۵۳ میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود ۲۵ سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافته است.
جمهوری اسلامی در بازاریابی نفت نمی‌تواند موفق عمل کند و به نوشته مهر، طرف هندی هم که به نوعی به ضعف شرکت ملی نفت ایران در متنوع سازی بازارهای جدید نفت پی برده است هیچ تلاش جدی برای پرداخت پول نفت ایران انجام نمی‌دهد.
گفتنی است نفت نیوز نوشته که در هفت ماه گذشته مسئولان مختلف شرکت ملی نفت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برای حل و فصل نحوه وصول بدهی‌های نفتی از هند وعده‌های متعددی دریافت کرده‌اند که تاکنون هیچ‌یک از این وعده‌ها به نتیجه نرسیده است.
در حال حاضر پالایشگاه‌های نفت مانگلور و ریلیانس هند از بزرگترین خریداران نفت خام صادراتی ایران به شمار می‌روند که بدهی‌های نفتی خود را پرداخت نکرده‌اند.
همچنین براساس برخی گزارش‌ها، به دلیل فشار ایالات متحده به هند و نیز مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌های آمریکا، مسئولان هند قصد دارند به زودی واردات نفت از کویت و عربستان را جایگزین واردات نفت ایران کنند و بدهی‌های نفتی گذشته خود را همانند نیکاراگوئه مشمول مرور زمان کنند.

No comments:

Post a Comment