Wednesday, June 29, 2011

نتیجه‌ی دو سال رسیدگی به پرونده‌ی کوی دانشگاه: حبس، جریمه و شلاق برای ۱۴ دانشجو!

چکیده :در جدیدترین حکم قضایی که در رابطه با حوادث کوی دانشگاه تهران از طرف نهادهای قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است، ۱۴ تن از دانشجویان این دانشگاه با احکام قضایی مانند حبس، جریمه و شلاق روبه‌رو شده اند. صدور احکام حبس، جریمه نقدی و شلاق برای دانشجویان، که خود از شاکیان پرونده حمله کنندگان به کوی دانشگاه بوده اند، در حالی است که تاکنون هیچ گزارشی از محکومیت عاملان اصلی این پرونده منتشر نشده است....

دانشجونیوز در گزارشی از صدور احکام قضایی پرونده کوی دانشگاه و متهم شدن دانشجویان به جای حمله‌کنندگان خبر داد و نوشت:
برخلاف ادعای برخی از مقامات بلند پایه قضایی در ایران، مبنی بر مجازات عاملین حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران در شامگاه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، که توسط نیروهای انتظامی و با پشتیبانی نیروهای معروف به لباس شخصی صورت گرفت، این بار نیز قربانیان و دانشجویان آسیب دیده کوی دانشگاه در جایگاه متهم قرار گرفتند.
در جدیدترین حکم قضایی که در رابطه با حوادث کوی دانشگاه تهران از طرف نهادهای قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است، ۱۴ تن از دانشجویان این دانشگاه با احکام قضایی مانند حبس، جریمه و شلاق روبه‌رو شده اند.
پیشتر، محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری دادگاه ۲۲ جلسه ای برای رسیدگی به اتهامات متهمین و همچنین صدور حکم برای پنجاه تن از آنان خبر داده بود.در حالی احکام صادره توسط مراجع قضائی متوجه فعالین دانشجویی و قربانیان اصلی این حادثه تلخ شده است که پیش از این شماری از دانشجویان توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح احضار و بازداشت شده اند.
هم چنین چندی پیش، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت دومین سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران، با صدور بیانیه و نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس دستگاه قضا جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از برخورد دستگاه قضایی با “قربانیان” حمله به این دانشگاه در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار مجازات “آمران و عاملان اصلی” تهاجم به دانشجویان شده بودند.
احکام جدید صادره برای دانشجویانی که در پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران محکوم شده اند، به شرح زیر است:
- مهیم امیر محمدی، دانشجوی مدیریت: « ۹۱ روز تعزیری، یک میلیون تومان جریمه»
- علی رفاهی، دانشجوی علوم اجتماعی:« ۳ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵۰۰ هزار جریمه»
- کمال رضوی، دانشجو علوم اجتماعی: « ۳ ماه جبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۵۰۰ هزار جریمه»
- رسول محسن زاده، دانشجوی علوم اجتماعی: « ۱۰ ماه حبس به مدت۴ سال تعلیق
- امیر حسین فضلی ۹۱ روز تعزیری ۱ میلیون جریمه»
- کاوه اکبری، دانشجو علوم اجتماعی:« ۱۰ ماه حبس به مدت پنج سال تعلیق»
- یدالله نعمتی: « ۱۰ ماه حبس به مدت ۴ سال تعلیق و ۱ میلیون جریمه»
- حبیب فرحزادی :« ۱۰ ماه حبس + ۱ میلیون تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»
- نعیم آقایی : ۱۰« ماه حبس + ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»
- دوست محمدی هست: «ده ماه حبس یه مدت ۴ سال تعلیق»
- ایوب نعمتی:« ۱۰ ماه حبس + ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید»
- آوات رضا نیا : «سه ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق بدل به ۳ میلیون جریمه»
- وحید قیصری :« ۵ ماه حبس که به مدت ۴ سال تعلیق شده است ، ۵۰۰ هزار تومان جریمه»
- علی سحر وکیلی، دانشجوی علوم اجتماعی: « ۴ ماه حبس + ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید.»
صدور احکام حبس، جریمه نقدی و شلاق برای دانشجویان، که خود از شاکیان پرونده حمله کنندگان به کوی دانشگاه بوده اند، در حالی است که تاکنون هیچ گزارشی از محکومیت عاملان اصلی این پرونده منتشر نشده است.
لازم به ذکر است که پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، نیروهای لباس شخصی و همچنین گارد ویژه نیروی انتظامی به همراه یگان ویژه سپاه پاسداران شامگاه بیست و چهار خرداد ماه به کوی دانشگاه تهران حمله و بیش از ۱۰۰ تن از دانشجویان را بازداشت کردند. همچنین، برخی از منابع خبری در آن زمان از کشته شدن پنج تن از دانشجویان به دست مهاجمان خبر دادند.
همچنین، در طول دوسال گذشته در روند رسیدگی به این پرونده از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح، تعداد زیادی از دانشجویان به این سازمان احضار و بازداشت شدند. در پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ نیز، تنها یکی از سربازان نظام وظیفه نیروی انتظامی به اتهام دزدیدن یک ریش تراش محکوم شد و عاملان اصلی این جنایت وحشتناک هرگز محکوم نشدند.

No comments:

Post a Comment