Monday, June 20, 2011

عبادی با پیوستن به کمپین «هر ایرانی یک صدا»: مرگ زندانیان سیاسی در ایران سیستماتیک است

  
خرداد۱۳۹۰ سروش جعفری

image

به دنبال اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی در ایران شیرین عبادی گفت مرگ زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی سیستماتیک است و حکومت ایران در سنوات مختلف قصد جان زندانیان سیاسی را کرده است. در همین حال کمپینی تحت عنوان «هر ایرانی، یک صدا»، در حمایت از اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی آغاز به کار کرد.
پس از آنکه ۱۲ زندانی سیاسی از روز شنبه گذشته و در اعتراض به مرگ هاله سحابی و هدی صابر اعتصاب غذا کرده‌اند؛ چهره‌های فعال سیاسی و حقوق بشری واکنش‌های مختلفی نشان دادند.
شیرین عبادی در گفتگویی با کمپین بین‌المللی حقوق بشر، در خصوص اعتصاب غذای این ۱۲ زندانی سیاسی، با اشاره به سیستماتیک بودن مرگ زندانیان سیاسی در ایران گفت: «طبق قانون مسوولیت حفظ جان و همچنین سلامتی هر زندانی بر عهده مقامات مسوول زندان است.»
وی با بیان اینکه اجابت درخواست اعتصاب کنندگان «وظیفه اساسی» جمهوری اسلامی است افزود که حکومت جمهوری اسلامی همواره و طی دوران زمامداری خود «قصد جان» زندانیان سیاسی را کرده است.
برنده صلح نوبل با اشاره به اینکه ماموران امنیتی هنگامی که ببینند یک زندانی سیاسی حاضر به مصاحبه و اقرار دروغین نیست،‌ او را با روش‌های مختلف مورد انواع آزار و اذیت‌های جسمی قرار می‌دهند افزود که در برخی موارد این آزارهای جسمی منجر به فوت زندانی می‌شود و مورد «هدی صابر» هم همین‌گونه بود.
این فعال حقوق بشر اضافه کرد کشتن زندانیان سیاسی در ایران «سیستماتیک است و یک سهل انگاری سهوی نیست و فقط توسط چند مامور دون پایه زندان اتفاق نمی‌افتد.»
در رویدادی دیگر و در ادامه واکنش‌ها به اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران هم در پیامی از زندانیان اعتصاب کننده درخواست کرده است تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند.
این انجمن در قسمتی از پیام خود آورده است: «اعتصاب غذای خود را بشکنید و به آن خاتمه دهید و مطمئن باشید به همین اندازه که همت کرده‌اید اثر گذاشته‌اید. ملت قدردان همت والا و استقامت شماست و از شما الهام و انگیزه می‌گیرد. با غروب روز دوشنبه اعتصاب غذای خود را بشکنید آنگاه همه با هم روز سه شنبه را روزه سیاسی بگیریم و در افطار روز سه شنبه با هم همراه شویم..»
همچنین مریم قدس شربتدار در نامه‌ای به همسرش فیض‌الله عرب سرخی از وی خواسته است تا به اعتصاب غذای خود ادامه دهد.
خانم شربتدار در نامه‌ای که روز یکشنبه در سایت کلمه منتشر شده٬ خطاب به همسرش نوشته است: «به اعتصاب غذای خود ادامه دهید تمام دنیا بدانند اینجا {ایران} کجاست. برای این کار بزرگ بر تو آفرین گفته و می‌خواهم ادامه دهی تا زمانی که دیگر شاهد به بند کشیده شدن هیچ اندیشه‌ای نباشیم.»
کمپین «هر ایرانی، یک صدا»
به تازگی کمپینی تحت عنوان «هر ایرانی، یک صدا»، در حمایت از اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی آغاز به کار کرده است.
بانیان این کمپین اعلام کرده‌اند که ایرانیان سراسر جهان با فرستادن پیام‌های صوتی و تصویری خود از گوشه و کنار دنیا صدای حمایت خود را به ۱۲ زندانی سیاسی اعتصاب کننده و نیز خانواده‌های آنها برسانند.
به گزارش کلمه این کمپین در اطلاعیه آغاز به کار خود با اشاره به شرایط ویژه مردم و رفتار «وحشیانه» حکومت از مردم ایران در تمامی نقاط جهان خواسته است تا یک فایل صوتی یا تصویری‌ سه دقیقه‌ای در حمایت از زندانیان اعتصاب کننده ضبط کنند و به آدرس ایمیل everyiranianonevoice(at)gmail.com ارسال کنند.
کمپین «هر ایرانی، یک صدا» که صفحه‌ای هم برای جمع‌آوری صداها و تصاویر ارسال در فیس بوک ساخته است نوشته است: «امروز هر ایرانی یک صداست. مبارزه را این بار با بلند کردن صدای خود در حمایت از دوازده زندانی سیاسی دربند زندگی خواهیم کرد.»
۱۲ زندانی سیاسی با صدور بیانیه‌ای از روز شنبه در اعتراض به «مرگ هاله سحابی و هدی صابر» اعتصاب غذا کرده‌اند.
گفتنی است شیرین عبادی به همراه برخی چهره‌های روزنامه‌نگار تاکنون پیام‌های صوتی و تصویری در این زمینه منتشر کرده‌اند.

ـــ فیلم پیام تصویری شیرین عبادی

No comments:

Post a Comment